Program do grafiki 3D w języku PL
Program do grafiki 3D w języku PL
Istnieje jakiś program do grafiki 3D, który byłby po polsku? Straszny problem z tym mam, bo ściągnąłem Blendera ale spolszczenia nie ma.
AsRock N68C-S, AMD Athlon II X2 240 2800MHz, 4GB DDR3 DC RAM, GeForce 9600GS 768MB, Nvidia HDA, WD SATA 500GB, Tracer Highlander 550W
- ubuds
- Piegowaty Guziec
- Posty: 27
- Rejestracja: 20 cze 2008, 08:54
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 10.10
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86_64
- Kontakt:
Odp: Program do grafiki 3D w języku PL
Przecież Blender po polsku, utrudniłby Ci tylko naukę
Wyobraź sobie przerabianie angielskiego tutoriala i odnalezienie typowo technicznej funkcji, która w polskiej wersji miałaby jakąś niestworzoną nazwę, tylko dlatego, że tłumacz chciał być kreatywny :/ Porażka!
Wyobraź sobie przerabianie angielskiego tutoriala i odnalezienie typowo technicznej funkcji, która w polskiej wersji miałaby jakąś niestworzoną nazwę, tylko dlatego, że tłumacz chciał być kreatywny :/ Porażka!
To forum nie warte jest, aby na nim pisać. Wystarczą admini, którzy pozjadali wszystkie rozumy Świata.
- ka_o_3991
- Przyjaciel
- Posty: 864
- Rejestracja: 01 wrz 2007, 13:34
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: inny OS
- Środowisko graficzne: Xfce
- Architektura: x86_64
Odp: Program do grafiki 3D w języku PL
Ja polecam blendera + polskie tutoriale lub książka (z zakupem książki radzę się moment wstrzymać, niedługo wychodzi nowy Blender i niedługo po nim nowa polska książka na jego temat).
A tłumaczenie blendera jest, ale faktycznie tylko utrudnia pracę. Nie polecam.
A tłumaczenie blendera jest, ale faktycznie tylko utrudnia pracę. Nie polecam.
-
- Serdeczny Borsuk
- Posty: 132
- Rejestracja: 16 paź 2007, 09:44
- Płeć: Mężczyzna
- Wersja Ubuntu: 10.10
- Środowisko graficzne: GNOME
- Architektura: x86_64
Odp: Program do grafiki 3D w języku PL
Od kilku miesięcy bardzo intensywnie zagłębiam się w tematykę 3D, szukałem, znalazłem i przerobiłem wiele tutoriali, interesowałem się wieloma programami do obróbki i na bazie tego doświadczernia mogę wysnuć następujące wnioski:
- moim przedmówcy mają rację, tłumaczenie programu tylko utrudni pracę. Większość nazw, nawet przetłumaczonych, nic Ci nie powie. To nie jest tak, że jak nazwy różnych funkcji czy narzędzi będziesz miał po polsku, to będziesz dzięki temu wiedział jak ich używać. Czy dzielenie powierzchni opracowane przez Ctamulla i Clarka coś Ci więcej mówi, niż subsurf Catmull Clark?
Na dodatek nawet polskie tutoriale, których jest jak na lekarstwo, często operują na oryginalnych nazwach, nieprzetłumaczonych.
Na dodatek tłumaczenia często zawierają błędy, zmieniają się z wersji na wersje, są opóźnione w stosunku do wydawanych nowych wersji itp.
- nazwy funkcji uczysz się tak jak wszystkich nazw własnych, np. nazwy miejscowości. Z czasem rozmawiając z kimś na temat 3D automatycznie stosujesz nazwy oryginalne, tak jak dzisiaj wszyscy używamy okay czy sorry
- najwięcej tutoriali, najbardziej aktualne, najlepszej jakości, są zwykle dostępne w języku angielskim i tego nie da się przeskoczyć
- wiele terminów zwyczajnie nie da się dosłownie przetłumaczyć
Dlatego nawet osoby zupełnie nieznające języka powinny korzystać ze specjalistycznych programów tylko w oryginalnej wersji, tyczy to się również takich programów jak Photoshop, czy inny soft.
Mogę podpowiedzieć Ci kilka dobrych źródeł, z polskich znam tylko jedno kompletne i interesujące:
http://www.samoloty3d.pl/wm-000_p.xml
Na początek może być trochę zbyt chaotyczne, ale zwracam uwagę, że również stosuje angielskie nazwy.
Najlepsze co może być na początek to te 5 tutoriali, szczególnie pierwsze 3 plus właśnie suplement do trzeciego:
http://blenderunderground.com/video-tutorials/
Zdecydowanie najlepsze filmiki dla początkujących, ale po angielsku.
Dla uzupełnienia i poszerzenia dobry jest jeszcze ten link, bardzo dużo filmików:
http://www.gryllus.net/Blender/3D.html
W miarę zaawansowania warto przyjrzeć się tym przykładom modelowania:
http://modelingwithblender.blip.tv/#1761741
Z innych programów do 3D warto polecić jeszcze:
Wings 3D - to jest w zasadzie tylko modeler i nie ma wielu tutoriali do niego, ale wielu profesjonalistów go wykorzystuje w tandemie z komercyjnym softem.
Sketchup - darmowy program od Google, jest wersja polska, ale wcześniejsza i sporo słabsza niż obecnie obowiązująca wersja angielska. Na dodatek jest to soft tylko pod Windows, może przez Wine go odpalisz, ja nie próbowałem. Bardzo dużo tutoriali jest na You Tube. Program ten świetnie nadaje się do architektury, bardzo słabo do organiki.
- moim przedmówcy mają rację, tłumaczenie programu tylko utrudni pracę. Większość nazw, nawet przetłumaczonych, nic Ci nie powie. To nie jest tak, że jak nazwy różnych funkcji czy narzędzi będziesz miał po polsku, to będziesz dzięki temu wiedział jak ich używać. Czy dzielenie powierzchni opracowane przez Ctamulla i Clarka coś Ci więcej mówi, niż subsurf Catmull Clark?
Na dodatek nawet polskie tutoriale, których jest jak na lekarstwo, często operują na oryginalnych nazwach, nieprzetłumaczonych.
Na dodatek tłumaczenia często zawierają błędy, zmieniają się z wersji na wersje, są opóźnione w stosunku do wydawanych nowych wersji itp.
- nazwy funkcji uczysz się tak jak wszystkich nazw własnych, np. nazwy miejscowości. Z czasem rozmawiając z kimś na temat 3D automatycznie stosujesz nazwy oryginalne, tak jak dzisiaj wszyscy używamy okay czy sorry
- najwięcej tutoriali, najbardziej aktualne, najlepszej jakości, są zwykle dostępne w języku angielskim i tego nie da się przeskoczyć
- wiele terminów zwyczajnie nie da się dosłownie przetłumaczyć
Dlatego nawet osoby zupełnie nieznające języka powinny korzystać ze specjalistycznych programów tylko w oryginalnej wersji, tyczy to się również takich programów jak Photoshop, czy inny soft.
Mogę podpowiedzieć Ci kilka dobrych źródeł, z polskich znam tylko jedno kompletne i interesujące:
http://www.samoloty3d.pl/wm-000_p.xml
Na początek może być trochę zbyt chaotyczne, ale zwracam uwagę, że również stosuje angielskie nazwy.
Najlepsze co może być na początek to te 5 tutoriali, szczególnie pierwsze 3 plus właśnie suplement do trzeciego:
http://blenderunderground.com/video-tutorials/
Zdecydowanie najlepsze filmiki dla początkujących, ale po angielsku.
Dla uzupełnienia i poszerzenia dobry jest jeszcze ten link, bardzo dużo filmików:
http://www.gryllus.net/Blender/3D.html
W miarę zaawansowania warto przyjrzeć się tym przykładom modelowania:
http://modelingwithblender.blip.tv/#1761741
Z innych programów do 3D warto polecić jeszcze:
Wings 3D - to jest w zasadzie tylko modeler i nie ma wielu tutoriali do niego, ale wielu profesjonalistów go wykorzystuje w tandemie z komercyjnym softem.
Sketchup - darmowy program od Google, jest wersja polska, ale wcześniejsza i sporo słabsza niż obecnie obowiązująca wersja angielska. Na dodatek jest to soft tylko pod Windows, może przez Wine go odpalisz, ja nie próbowałem. Bardzo dużo tutoriali jest na You Tube. Program ten świetnie nadaje się do architektury, bardzo słabo do organiki.
Odp: Program do grafiki 3D w języku PL
W takim razie chyba się was posłucham
Program chciałem mieć po polsku tylko po to, żeby na początek zgłębić funkcje programu. Jednak teraz spróbuję tak jak mówicie.
Dzięki za rady!
Program chciałem mieć po polsku tylko po to, żeby na początek zgłębić funkcje programu. Jednak teraz spróbuję tak jak mówicie.
Dzięki za rady!
AsRock N68C-S, AMD Athlon II X2 240 2800MHz, 4GB DDR3 DC RAM, GeForce 9600GS 768MB, Nvidia HDA, WD SATA 500GB, Tracer Highlander 550W
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość